Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

BIP
Rozmiar tekstu
Kontrast

V U 774/13 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim z 2013-07-29

Sygn. akt VU 774/13

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 29 lipca 2013 roku

Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim, Wydział V Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w składzie:

Przewodniczący SSR del. Urszula Sipińska-Sęk

Protokolant st. sekr. sądowy Zofia Aleksandrowicz

po rozpoznaniu w dniu 29 lipca 2013 roku w Piotrkowie Trybunalskim na rozprawie

sprawy z wniosku I. K.

przeciwko Dyrektorowi Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w W.

o waloryzację emerytury policyjnej

na skutek odwołania I. K.

od decyzji Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w W.

z dnia 29 lutego 2012 r. sygn. (...)

oddala odwołanie.

Sygn. akt V U 774/13

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 29 lutego 2012 roku Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W. dokonał waloryzacji przysługującej wnioskodawcy I. K. emerytury od dnia 1 marca 2012 roku.

W dniu 5 czerwca 2012 roku I. K. wniósł odwołanie od powyższej decyzji wskazując, że organ emerytalno-rentowy bezpodstawnie zastosował art. 6 ustawy z dnia 18 lutego 1994 roku o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, ABW, AW, SKW, SWW, CBA, SG, BOR, PSP i SW oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r., Nr 8 poz. 67 ze zm).

Pełnomocnik Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w W. wnosił o oddalenie odwołania i zasądzenie od odwołującego się na rzecz pozwanego kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:

I. K., urodzony w dniu (...), złożył w dniu 12 czerwca 1992 roku wniosek o przyznanie emerytury policyjnej.

(dowód: wniosek o emeryturę k. 1 w aktach organu emerytalno-rentowego )

Decyzją z dnia 13 lipca 1992 roku organ emerytalno-rentowy przyznał wnioskodawcy prawo do emerytury od dnia 1 kwietnia 1992 roku.

(dowód: decyzja k.2-3 w aktach organu emerytalno-rentowego )

Decyzją z dnia 28 lutego 2011 roku Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W. dokonał waloryzacji przysługującej wnioskodawcy emerytury policyjnej od dnia 1 marca 2011 roku. Nowa wysokość emerytury została obliczona poprze pomnożenie dotychczasowej emerytury w kwocie 1457,96 złotych wskaźnikiem waloryzacji 103,10% i została ustalona na kwotę 1503,16 złotych.

(dowód: decyzja k. 4 w aktach organu emerytalno-rentowego)

Decyzją z dnia 29 lutego 2012 roku Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W. dokonał ponownej waloryzacji emerytury wnioskodawcy. Wysokość zwaloryzowanej emerytury ustalono poprzez dodanie do kwoty świadczenia przysługującego na dzień 29 lutego 2012 roku, tj. 1503,16 złotych kwoty waloryzacji, tj. 71 złotych. Emerytura po waloryzacji od 1 marca 2012 roku wyniosła 1574,16 złotych.

(dowód: decyzja k. 5 w aktach organu emerytalno-rentowego)

Sąd Okręgowy zważył co następuje:

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca bezzasadnie zarzuca brak podstaw do zastosowania przy waloryzacji jego emerytury policyjnej przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Podstawą prawną do zastosowania przy waloryzacji emerytury policyjnej skarżącego przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest art. 6 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67, z późn. zm.). Przepis ten stanowi bowiem, że emerytury i renty m.in. funkcjonariuszy Policji oraz podstawy ich wymiaru podlegają waloryzacji na zasadach i w terminach przewidzianych w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z art. 88 ustawy o emeryturach i rentach z FUS emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia 1 marca. Waloryzacja polega na pomnożeniu kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru przez wskaźnik waloryzacji. Waloryzacji podlega kwota świadczenia i podstawa jego wymiaru w wysokości przysługującej ostatniego dnia lutego roku kalendarzowego, w którym przeprowadza się waloryzację. Waloryzacja obejmuje emerytury i renty przyznane przed terminem waloryzacji.

W 2012r. waloryzacja w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2012 roku o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 118) polega na dodaniu do kwoty świadczenia w wysokości przysługującej w dniu 29 lutego 2012 roku, kwoty 71 złotych. Na podstawie przepisu art. 5 ust. l pkt 8 w/w ustawy waloryzacji kwotowej podlegają świadczenia pieniężne, o których mowa w art. 2 pkt 1 lit. a-c ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67, z późn. zm.). Dotyczy to również emerytury policyjnej jako objętych dyspozycją art. 2 pkt 1 lit. a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…).

Przypomnieć należy, iż przepis art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2012 roku o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 118) był badany pod względem zgodności z Konstytucją RP przez Trybunał Konstytucyjny. I tak, wyrokiem z dnia 19 grudnia 2012 roku, wydanym w sprawie K 9/12, Trybunał Konstytucyjny uznał, iż art. 4 ust. 1-8 cytowanej wyżej ustawy w odniesieniu do świadczeń wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 , 2, 4-15 (w tym emerytur policyjnych – pkt 8) oraz w art. 6 w związku z art. 7 i art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 13 stycznia 2012 roku o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 118) są zgodne z art. 67 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zasadami ochrony zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa oraz ochrony praw nabytych wynikającymi z art. 2 Konstytucji, zasadą sprawiedliwości społecznej wyrażoną w art. 2 Konstytucji oraz z art. 32 ust. 1 Konstytucji.

Nie ma zatem podstaw, aby kwestionować konstytucyjność będącego podstawą waloryzacji w 2012 roku art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2012 roku o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika więc wprost, że do emerytury policyjnej – wbrew zarzutom wnioskodawcy - mają zastosowanie ogólne zasady waloryzacji wynikające z ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Organ emerytalno-rentowy w prawidłowy zatem sposób dokonał waloryzacji świadczenia przysługującego I. K. począwszy od 1 marca 2012 roku poprzez dodanie do wysokości świadczenia przysługującego mu w dniu 29 lutego 2012 roku w kwocie 1.503,16 złotych kwoty waloryzacji wynoszącej w 2012 roku 71 złotych, co dało emeryturę w wysokości 1.574,16 złotych.

Z tych też względów, Sąd Okręgowy – Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, uznając odwołanie za nieuzasadnione, na podstawie art. 477 14 § 1 k.p.c. orzekł jak w sentencji.

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Izabela Grzybowska
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim
Osoba, która wytworzyła informację:  Urszula Sipińska-Sęk
Data wytworzenia informacji: